Er is niets dat zo snel verandert als de IT-wereld. En juist daarom zijn we extra trots dat Cosun al 14 jaar met volle tevreden met ons product werkt. We werken al die tijd samen en ontwikkelen samen verder. Het was daarom hoog tijd voor een interview.

Aan het woord is Niek Bruggeman, Manager SSC ICT van het Cosun Shared Service Centre ICT. Niek begon 15 jaar geleden na zijn hbo-opleiding bij Cosun. Eerst werd hij gedetacheerd, later kwam hij in dienst gekomen om het SSC, dat toen net was opgezet, verder te ontwikkelen en uit te breiden.

Dat die uitbreiding nodig was, en is, blijkt wel uit de cijfers. Cosun heeft inmiddels 29 productielocaties, is actief in 10 landen en vanuit het SSC bedienen ze 4.500 gebruikers. Het SSC is ook de ICT-leverancier voor alle bedrijven in de Cosun Groep. Daarin zijn Aviko en Cosun Beet Company (het voormalige Suiker Unie) onder andere opgenomen.

Cosun is een bijzondere organisatie qua structuur. Ze zijn in handen van 8.100 bietentelers en zijn daarom een coöperatie. Iedereen kent wel de producten van (Royal) Cosun maar ze omschrijven het zelf mooi op de website:

Planten bieden ongelimiteerde mogelijkheden voor voeding, voedingsingrediënten, diervoeding, biobased ingrediënten en groene energie. Die mogelijkheden zetten we om in concrete, bruikbare oplossingen voor iedere dag.

We beginnen het interview, uiteraard, met de vraag of die stelling over de enorme veranderingen in de IT- wereld niet overdreven is?

‘‘Nee, dat is verre van overdreven. 15 jaar geleden was het SSC net opgezet. We snapten wel dat dat ‘the way to go’ was. Maar hoe? We begonnen met alles standaardiseren op basis van Citrix en stelden daarna de vraag: ‘hoe nu verder?’. We hadden wel op ons ons netvlies hoe een perfect werkende, efficiënte SSC eruit zou kunnen (en moeten) zien, maar dat moet je dan nog wel ‘even’ inrichten. Hierbij helpen de voortschrijdende techniek en innovaties ook niet altijd. Het kon zo maar zijn dat tijdens de implementatie iets alweer achterhaald was. Maar daar leer je mee omgaan. Dan is het een zegening om met een team te werken dat dezelfde kwaliteitsbeleving heeft en daarvoor ook nog de bijpassende kennis heeft. Dat geldt ook voor leveranciers uiteraard, maar daar komen we later vast op terug.’’

Dan spreekt mijn volgende vraag voor zich: wat is die uitdaging?

‘’Die uitdaging is OT (Operational Technology), en dan met name de koppeling tussen OT en IT. Er is niet alleen een verregaande samensmelting gaande tussen die twee, ook de uitdagingen rondom OT gaan steeds meer een rol spelen.

We gaan steeds dieper het OT-netwerk in. Om dat goed te doen moeten we dat op het niveau van de PLC (programmeerbare logische besturing) kunnen ‘doordringen’. Als je je dan realiseert dat IT zich tot OT verhoudt als dammen tot schaken (waarbij OT de schaakvariant is), kun je je voorstellen dat dat een enorm project aan het worden is.’’

Dat klinkt heel solide. Staat dat perfect werkende, efficiënte SSC er dus nu?

‘’Ja en nee. We hebben al meerdere jaren onze ISO 27001 certificering. De processen hebben we dus goed onder controle. De (gedeeltelijke) migratie naar de cloud, beveiligingsvraagstukken, de servicedesk, onze datacenters… We hebben het volledig onder controle. Toch zijn we constant in ontwikkeling en aan het verbeteren. En dan komt de volgende uitdaging alweer om de hoek kijken.’’

Hoe ondersteunt Gensys jullie hierin?

‘’Zoals ik aangaf zijn we 15 jaar geleden begonnen met de opstart van ons SSC. Daarbij is overzicht van het IT-landschap noodzaak. Gensys bood dat overzicht en heeft ons doen besluiten dat te installeren. Het heeft toen al onze verwachtingen meer dan waargemaakt.

We zijn nog steeds echt ‘in control’ door Gensys. Het geeft ons 24/7 overzicht van de werking van de systemen. Overdag via onze dashboards en ‘s nachts via meldingen.

Het mooie is ook dat Gensys proactief is, daardoor zijn we de problemen in de meeste gevallen gewoon voor. Als er toch een calamiteit is hoeven we niet te zoeken, want met de melding komt ook de oorzaak mee. Het stelt ons in staat om met een (relatief) beperkte afdeling van 40 FTE een enorme organisatie te servicen. Tel daar de feilloze koppelingen met al onze andere systemen bij op, dan heb je onze tevredenheid te pakken.’’

Hoe werkt dat verder samen met de organisatie achter Gensys ?

‘’De organisatie voelt aan als een onderdeel van ons ‘ecosysteem’ Het voelt niet aan als een klassieke ‘klant-leverancier’ relatie. De toegang en het contact is uitermate laagdrempelig en als we iemand benaderen schiet deze direct in de ‘helpmodus’. Als het nodig is kunnen we dus heel snel schakelen en voelt het alsof we onze eigen afdeling tijdelijk even uitbreiden met Gensys specialisten. Als we een hele specifieke vraag hebben wordt altijd onderzocht of het kan. Als we dan ooit een ‘nee’ krijgen, hebben ze het wel eerst volledig onderzocht. Onze uitdaging(en) rondom OT is inmiddels ook bij Gensys bekend. Ze zitten daarmee nu volop in de analyse- en onderzoekfase. De (eerste) uitkomsten verwacht ik op korte termijn.’’

En dat dus al 14 jaar?

‘’Nou, dat is niet helemaal waar. Gensys is verre van ‘set and forget’. Het is echt wel iets waar we serieus tijd in moeten stoppen. Daar klagen we wel eens over. Dan worden we door de Gensys organisatie weer even met de neus op de feiten gedrukt: ‘’Als je gebruik wil maken van het meest intelligente systeem dat op dit gebied voorhanden is, zul je het dus ook steeds moeten aanpassen en verbeteren. Om iedere dag weer de uitdagingen en kwaliteitseisen aan te kunnen, moeten we samen de perfectioneringsslag aangaan.’’ En dat is dan ook precies wat we willen. We waken er natuurlijk wel voor dat de stabiliteit van alles nooit in het geding komt. En ook daar staan we hetzelfde in.’’

En nu ga je door. Uitbreiden, groeien, verbeteren…hoe hou je dat bij?

‘’Laat ik dan even beginnen aan de ‘mensenkant’. We hebben enorm veel kennis in huis en dat breidt alleen maar uit. Daarmee kunnen we nog wel even door. Uitdaging is natuurlijk wel om dat in huis te houden.

Wat betreft het IT-landschap maken we gebruik van de actieve CMDB van Gensys. Daardoor hoeven we geen logs bij te houden of inventarisaties te doen. Dat doet Gensys, ook gewoon 24/7.’’

Nog tips voor Gensys om de perfectioneringslagen vol te houden?

‘’Ik gaf je al aan dat we als een ‘ecosysteem’ werken. En je hebt vast al gemerkt dat wij onze taken op het allerhoogste kwaliteitsniveau willen uitvoeren. Dat bij elkaar zorgt ervoor dat we vaak feedback aan Gensys geven. We analyseren iedere melding en de rol van Gensys daarin. Als we denken dat daar iets verbeterd kan worden melden we dat. En ja, dat wordt dan ook aangepast. Dat streven naar het allerhoogste kwaliteitsniveau herken ik ook bij Gensys. En dan werk je dus al snel 14 jaar heel fijn samen.’’